“Situacija sa zgradom je dobra, zapravo bolja no što je itko mogao pomisliti nakon onog strašnog potresa koje nas je zadesio”, ističe ravnateljica Hrvatskog glazbenog zavoda Romana Matanovac Vučković
Piše: Biljana Bašić
Hrvatski glazbeni zavod jedna je od kulturnih institucija koja je jako stradala u strašnom potresu koji je 22. ožujka pogodio Zagreb.
HGZ je imao dodatnu nesreću što je netom prije potresa zgrada bila obnovljena i sve je išlo k tome da će to zdanje uskoro zablistati u punom sjaju. Zahvaljujući gradu Zagrebu i Ministarstvu kulture kao i donatorima, u obnovu zgrade bilo je prije potresa uloženo 1,4 milijuna kuna. Potres je to sve vratio na početak. Ali ne zadugo.
Pitali smo ravnateljicu HGZ-a Romanu Matanovac Vučković kako teče obnova i nastavljaju li se i u kojoj mjeri predviđeni glazbeni programi.
“Situacija sa zgradom je dobra, zapravo bolja no što je itko mogao pomisliti nakon onog strašnog potresa koje nas je zadesio. Uspjeli smo napraviti hitnu sanaciju, a najvažnije je da su naše dvorane osposobljene za održavanje koncerata”, ističe Matanovac Vučković.
Prema njenim riječima, prva procjena hitne sanacije nakon potresa bila je oko 800.000 kuna.
“No, kako se radovi odvijaju, tako se otvaraju nove “rane“ i cifre samo rastu. Donatorskom kampanjom do sada smo prikupili gotovo 500.000 kuna i taj novac smo iskoristili za sanaciju krova i dvorana. Prvi u gradu postavili smo skele i popravili krov! Naravno, to ne bi bilo moguće da nismo imali partnere koji nam vjeruju – arhitekt Roman Šilje, građevinski poduzetnik Igor Aralica sa svojom tvrtkom Berigo i restaurator Andrej Dokić, prionuli su poslu iako su znali da na računu imamo nula kuna. Srećom, brojni poklonici glazbe iz Hrvatske i svijeta podržali su nas svojim donacijama i mi smo im beskrajno zahvalni jer bez njih bi naša vrata još uvijek bila zatvorena. Nastavljamo s radovima, korak po korak, onako kako nam financijska situacija dopušta”, pojašnjava Matanovac Vučković.
Pitali smo gđu Matanovac – Vučković na koji način su uspjeli organizirati donatorske koncerte i pridobiti eminentne umjetnike za sudjelovanje.
“Ovaj niz nevolja koje su nas pogodile pokazale su koliko je Hrvatski glazbeni zavod važan umjetnicima, i to je za mene i za Ravnateljstvo udruge HGZ najveća motivacija u našoj borbi za opstanak najstarije hrvatske glazbene institucije. Gromoglasnom donatorskom kampanjom nadjačali smo potres i umjetnici su se odazvali! Bolje da ne krenem s nabrajanjem jer bih nekoga mogla zaboraviti, a to bi bio grijeh. Mnogo je njih koji su dali svoj doprinos i ta divna, plemenita priča se nastavlja i dalje – u pripremi je još sjajnih koncerata”, obećava ravnateljica.
Baš nedavno završen je donatorski ciklus BEETHOVENplus festival za obnovu Hrvatskog glazbenog zavoda u organizaciji violončelistice Kajana Pačko, na kojem su sudjelovali brojni vrhunski glazbeni umjetnici, cijenjeni i izvan naših granica.
Za HGZ se pokazala točnom uzrečica da nevolja nikad ne dolazi sama. Naime, HGZ je, osim potresa prije nekoliko mjeseci i već postojeće epidemije koja je ograničila programe, dodatno oštetila i poplava. Matanovac Vučković kaže kako je poplava uništila podrumske prostorije u kojima se čuva povijesni arhiv udruge HGZ. Bili su prisiljeni hitno organizirati premještanje arhiva, a obnova tih prostorija dodatan je trošak za koji tek moraju pronaći sredstva.
Matanovac -Vučković uvjerena je da Grad Zagreb i Ministarstvo kulture neće zaboraviti Hrvatski glazbeni zavod.
“HGZ je gotovo 200 godina stara udruga građana i nije u vlasništvu niti jednih, niti drugih, pa smo svjesni da nismo ničija obaveza, tek dobra volja. Do sada je dobre volje bilo i želimo vjerovati da će je biti i dalje. Prioritet u ovom trenutku su građani koji su ostali bez svojih domova, škole, bolnice… Kulturna baština je iznimno važna i ona će sigurno doći na red, a tada se i HGZ može nadati pomoći od gradskih i državnih institucija”, oprezna je ravnateljica.
Naglašava kako se strogo pridržavaju svih epidemioloških mjera: osigurali su dezinficijense i maske, na ulazu se posjetiteljima mjeri temperatura, izrađuju se popisi. Velika dvorana inače ima 364 sjedećih mjesta, a sada je u njoj postavljeno samo 120 stolaca.
Na upit što će biti s budućim programima, Matanovac je jako optimistična: “Mi već održavamo redovne programe! Neki naši ciklusi, poput Hrvatskog baroknog ansambla i Zagrebačkih solista, već su objavili termine koncerata, a pripremamo i niz donatorskih koncerata te mnogih drugih zanimljivih događaja. Prilagođavamo se ovim kompliciranim vremenima i već na festivalu BEETHOVENplus započeli smo sa online prijenosom koncerata kako bi široj publici pružili priliku da uživa u sjajnim izvedbama. Često ponavljam: ‘Nema predaje!’ i doista sam svim srcem predana ovoj žestokoj borbi za opstanak HGZ-a koja me istovremeno iscrpljuje, ali motivira i nadahnjuje.”
“Glazba je neodvojivi dio moga bića, bez obzira što sam davno odustala od sviranja i posvetila se pravu, a HGZ mi daje šansu da se odužim umjetnosti za sve što mi svakodnevno pruža”, zaključuje Romana Matanovac Vučković.