Nacionalna i sveučilišna knjižnica u Zagrebu zaključila je natječaj Hrvatska lijepa knjiga za 2018. godinu, koji je raspisala radi odabira najljepše oblikovanih hrvatskih knjiga za sudjelovanje na međunarodnim natječajima i izložbama.
Riječ je o međunarodnom natječaju Best Book Design from all over the World, koji će se održati za vrijeme trajanja Sajma knjiga u Leipzigu, te o izložbi Book Art International, koja se organizira za trajanja Sajma knjiga u Frankfurtu.
Na natječaj je pristiglo 147 izdanja iz 2018. godine. Ocjenjivački sud, u čijem su sastavu bili akademik Tonko Maroević, akademski slikar – grafičar i akademski snimatelj Luka Gusić, akademski slikar – grafičar Danijel Srdarev te viša kustosica u Grafičkoj zbirci NSK Charlotte Frank, izabrao je sljedeće knjige (koje navodimo abecednim redom):
150 GODINA HRVATSKOG DRUŠTVA LIKOVNIH UMJETNIKA, Hrvatsko društvo likovnih umjetnika
DJELA MILJENKA JERGOVIĆA (Sarajevski Marlboro, Dvori od oraha, Hauzmajstor Šulc, Imenik lijepih vještina: eseji, kronike, članci), Fraktura
GLAZBA, Vitold Košir, Hrvatska akademija znanosti i umjetnosti
GLEDAJUĆI ODGOVORE, Sonja Manojlović, Fraktura
I NA POČETKU I NA KRAJU BIJAŠE KAVA, Julijana Matanović, Mozaik knjiga
HOĆEMO LI SUTRA U KINO, Borivoj Radaković, V.B.Z. d.o.o.
HRVATSKA MODERNA UMJETNOST I NACIONALNI IDENTITET, Petar Prelog, Institut za povijest umjetnosti
JEDAN OD MNOGIH EPILOGA, Pier Paolo Pasolini, MeandarMedia
KANFANAR, Naklada Val
KIP SLOBODE, Maja Urban, Fraktura
LICA KOJA POZNAJEM, Zlatko Keser, Hrvatska akademija znanosti i umjetnosti
MINIJATURE U MISALIMA ZAGREBAČKOGA BISKUPA JURJA OD TOPUSKOG, Milan Pelc, Sisačka nadbiskupija, Institut za povijest umjetnosti
MJ@M->17<-, Marko Jovanovac, Marivo
MOČVARA I PRIČA O URK-u, Udruženje za razvoj kulture „URK“, UPI2M BOOKS
OTTO WAGNER UND DIE KROATISCHE ARCHITEKTUR, Dragan Damjanović, Moderna galerija, Zagreb
OTVARANJE I ZATVARANJE USTA, Ernst Jandl, MeandarMedia
PISMA NA KRAJU ŠUME, Jasna Jasna Žmak, Jelena Oroz, Oaza Book (Umjetnička organizacija OAZA)
PREDAJA: TEMELJI ŽANRA, Institut za etnologiju i folkloristiku
PRIČA O O, Slivija Šesto, Semafora
ROBI K. 1-5, Viktor Ivančić, Ex libris, Srpsko narodno vijeće i Farbrika knjiga
ŠTO SVE (ILUSTRIRANA ENCIKLOPEDIJA GLAGOLA), Nikolina Manojlović Vračar, Mala zvona d.o.o.
TRIČARIJE, Tonko Maroević, Književni krug Split
UHVATI MI PLAVOG MEDU, Silvija Šesto, Ibis grafika d.o.o.
UVJERLJIVO DRUGI, Sven Popović, Fraktura
ZLATAROVO ZLATO, Zdenko Bašić, Tanja Konforta, Spiritoso
Zaklada Stiftung Buchkunst iz Frankfurta na Majni i ove je godine povjerila Nacionalnoj i sveučilišnoj knjižnici u Zagrebu organizaciju izbora knjiga za natječaj Best Book Design from all over the World i izložbu Book Art International, na kojima se predstavljaju dosegnute razine stvaralaštva likovnih urednika, dizajnera te tiskarskog umijeća.
Svi zainteresirani hrvatski nakladnici mogli su do 10. prosinca prijaviti svoje lijepo oblikovane knjige tiskane tijekom 2018. godine na natječaj Hrvatska lijepa knjiga, u kategorijama književnost, znanost, monografije o umjetnosti i umjetnicima i fotomonografije, knjige za djecu i mladež, školske knjige, bibliofilska i reprint izdanja te katalozi.
Odabrane knjige nakon sajmova u Leipzigu i Frankfurtu postaju dio fonda German Book and Type Museum u Leipzigu, koji je dio Njemačke nacionalne knjižnice (Die Deutsche Bibliothek).
Nacionalna i sveučilišna knjižnica u Zagrebu zahvaljuje svima koji su poslali knjige na natječaj te čestita autorima i nakladnicima čije su knjige uvrštene u izbor.
Akademik Tonko Maroević o upravo završenom natječaju: “Razmjerno velika ponuda novih knjiga govori o uvećanom zanimanju hrvatskih izdavača za primjerenu opremu, a ove godine možemo potvrditi i uvećanu opću razinu estetskog oblikovanja. Pri odabiru smo nužno vodili računa o žanrovskim specifičnostima i kategorijama izdanja, a najradije i najodređenije smo se odlučivali za knjige pročišćena izraza i elementarne likovne sintakse, premda su nas privukli i pojedini primjerci bogate i kompleksne imaginacije, a također i dosjetljive solucije humornog predznaka. Prilikom selekcije vodili smo također računa da ne ponavljamo tipološka rješenja poznata iz prošlogodišnjih ponuda, nastojeći na izložbi prezentirati što svježije i što originalnije djelo.”