Trash metal u Bejrutu (pobjednik Sundancea), Vitićev neboder i njegovi stanari, animirani kineski hakeri i slavni strip-autor protiv policije, “prekrasne” snimke strašnih požara, divlji ruski manifest, portret umjetnica u mladosti (pobjednik IDFA-e), Herzog, Poitras i drugi laureati. Festivalski (k)raj za pamćenje.
Jučerašnji posjet festivalskim kinima na najbolji je način najavio uzbudljivu subotu čija je kulminacija dodjela nagrada u 18:30 sati. Nagrađeni filmovi bit će u trima dvoranama prikazani u nedjelju u programu The Best of Fest čiji će raspored biti objavljen danas u večernjim satima. No subota je na ZagrebDoxu sve samo ne “ceremonijalna” – dapače, riječ je o često najposjećenijem festivalskom danu u koji se stoga programski smještaju posebno atraktivni naslovi. Uz oskarovske laureate i kandidate (Herzog, Poitras, par Arbugajev), posebno izdvajamo pobjednike Sundancea i IDFA-e (Sirene; Apolonia, Apolonia), animirani dokumentarac u stilu poznatog strip-autora koji je sudjelovao u hakiranju kineske državne televizije (Vječno proljeće), film o neboderu Ivana Vitića i njegovoj obnovi (Vitić pleše) te snimateljski perfektno “uhvaćene” sibirske požare (Raj).
Krećemo u 15 sati novim filmom oskarovke Laure Poitras Ljepota i krvoproliće o fotografkinji i aktivistkinji Nan Goldin te njezinoj borbi protiv kompanije Purdue Pharma (dvorana 2, Međunarodna konkurencija), jedinstvenim “putopisom” po kazališnim daskama na kojima mladi iznose svoja nadanja u Sanjati Arizonu danskog dokumentarnog maga Jona Banga Carlsena (dvorana 5) te Kli(n)kom Susanne Regine Meures, teen doxom o uspješnoj tinejdžerskoj influencerici čiji život ima i mračnu stranu (dvorana 4).
U 15:30 posljednji film novog programa Green Dox Raj Aleksandra Abaturova (dvorana 1) na prestižnoj IDFA-i nagrađen je za najbolju kameru kojom je snimao velike sibirske požare – u području u kojem ih država nije obavezna gasiti pa to na sebe mora preuzeti lokalno stanovništvo. U dvorani 3 u Međunarodnoj konkurenciji brazilsko-portugalsko Suho tlo u plamenu (r. Joana Pimenta, Adirley Queirós) vodi nas u samoupravnu ilegalnu rafineriju nadomak Brasílije, u “pogon otpora” Bolsonaru i političkim elitama.
U 17 sati, također u Međunarodnoj konkurenciji, prikazuju se dva bloka izvanrednih naslova koje čine Međuzbroj (r. Mohammadreza Farzad), iranski obiteljski 8-milimetarski filmski esej, i Alis (r. Clare Weiskopf, Nicolás van Hemelryck), o kolumbijskim djevojkama na terapiji vođene imaginacije (dvorana 2), odnosno oskarovski kandidat Izlazak o arktičkim morževima (r. Jevgenija Arbugajeva i Maksim Arbugajev), nordijski ekspresivne i neposredne Divlje ranjene životinje o očinskoj “postporođajnoj
depresiji” (r. Jakob Pagel Andersen) i Aralkum (r. Mila Žluktenko, Asadi Faezi), artistički osvrt na pretvaranje Aralskog mora u pustinju i posljedice za lokalno stanovništvo (dvorana 4). U Regionalnoj konkurenciji u dvorani 5 nudi se još jedan sjajan filmski koktel, ovoga puta uz razgovore s autorima: srpsko Majčino mlijeko (r. Isaac Knights-Washbourn) o mljekarici koja lavira između pritiska nasljeđa i novih životnih izbora, bosanskohercegovačko-američka “prostorna” reminiscencija Daytona Hope Hotel Phantom (r. Bojan Stojčić) te nostalgično-obiteljska Tišina stabala banane (r. Eneos Çarka).
U 19 sati u dvorani 2 Glazbeni globus zaustavlja se na libanonskim Sirenama (r. Rita Baghdadi), dobitniku glavne nagrade žirija na festivalu Sundance. Ova priča o trash metal gitaristici s periferije Bejruta koja se bori s ograničenjima nametnutima građanskim ratom prikazuje se samo danas i stoga je ne bi trebalo propustiti.
To bi, međutim, moglo biti zahtjevno jer se u isto vrijeme u dvorani 4 prikazuje dugoočekivani Vitić pleše Borisa Bakala, godinama stvaran film proizašao iz projekta Bacača sjenki i redatelja koji je jedno vrijeme u ovom umjetničkom djelu slavnog arhitekta i stanovao te ne samo dokumentirao, već i sudjelovao u borbi za njegovu obnovu. O svemu navedenom Boris Bakal razgovarat će s publikom nakon projekcije.
U dvorani 5 nudi se druga i posljednja prilika za intimne, epistolarno-fotografske reminiscencije Damira Markovine na prekinutu mostarsku mladost u Dezerterima, združene s malonogometnim susretima vojnika u Loptama Gorane Jovanović i ukrajinskim učenicima u belgijskom filmu Kad odrastem Claire Billet i Oliviera Jobarda koji će nakon projekcije razgovarati s publikom.
U 19:30 u dvorani 1 Vječno proljeće (r. Jason Loftus) kanadski je animirani film o kineskim aktivistima i praktičarima drevne discipline Falun Gong čije je hakiranje državne televizije 2002. dovelo do žestoke policijske reakcije. Film je ostvaren kombinacijom animacije koja priziva stil strip-autora i člana ove skupine Daxionga (Justice League, Ratovi zvijezda) te novosnimljenih dokumentarnih prizora.
U Međunarodnoj konkurenciji u dvorani 3 istovremeno se nudi Apolonia, Apolonia Lee Glob, zajednički portret umjetnica (redateljice i naslovne slikarice) u mladosti i zrelosti te najbolji film IDFA-e o kojem će nakon projekcije Lea Glob razgovarati s publikom.
U 21 sat u dvorani 2 Werner Herzog u svom već poznatom stilu filozofske naracije nad arhivskom ostavštinom osebujnih protagonista vodi nas na najveće svjetske vulkane U vatri: rekvijemu za Katiju i Mauricea Kraffta. Istovremeno se u dvorani 4 u Međunarodnoj konkurenciji daje film o kojemu se u festivalskim kuloarima mnogo razgovaralo – ruski Manifest Angie Vinchito okupio je brutalne videozapise tamošnjih tinejdžera u bolnu found footage refleksiju generacije. U dvorani 5 u nešto opuštenijem tonu obraćaju nam se argentinski mesari (Tvrdo srce, r. Martín Benchimol) i queer redatelj iz kokainske metropole Medellína (Anhell69, r. Theo Montoya).
Službeni program ZagrebDoxa zaključit će projekcijama u 22 sata hrvatski postnovovalni rock Iz sve snage (r. Dimitar Dimitrovski Diba) (dvorana 1) i osebujni Gigi zvan zakon (r. Alessandro Comodin) (dvorana 3) koji će nas u svojem policijskom autu odvesti s 19. međunarodnog festivala dokumentarnog filma.